„4Évszak” Fotó Oktatás
Az oktatás menete és helyszíne
Az oktatás helyszíne: Magyarország, Káli-medence.
Létszáma: 6-8 fős csoportok.
A tanfolyam időtartama: egy csoportnak évszakonként egy-egy hétvégéből álló tanfolyamot tartok, tehát ideális esetben egy csoport minden tagja egy éven belül 4 db hétvégés oktatáson vesz részt. A négy évszakos oktatás egy következetes program, melynek eredményeit a hallgatókkal együtt értékeljük. A negyedik évszak végén egy csoportos kiállítás keretében mutatjuk be egy csoport egy éves munkáit.
Gyakorlatok
1-2: „Kreativitás-generátor” - „Kreativitás-generátor II.”: A téma egyszerűsége a fantázia motorja.
A téma adott; Rajtad múlik mit hozol ki belőle!
3: „Előbb gondolkodj...”: Tudod mit fogsz fotózni, vagy utólag tudod meg mit fotóztál?
Bizonyos esetekben nincs idő több exponálásra és próbafelvételekre, a kijelző megtekintésére, a kép analizálására és újra fotózására. Ilyenkor fontos hogy meglegyen az a képességünk, hogy a megpillantott jelenet alapján elképzeljük a képet, elsőre, a lehető legtöbb tényezőt figyelembe véve (fényviszonyok, alul-/túlexponálás veszélyeit, mélységélesség és zársebesség kiválasztása, bemozdulás kockázata vagy szándékos megvalósítása) tudjunk megfelelő képet készíteni.
4: „Szűk keretek közt”: Mikor úgy érzed végeztél, láss hozzá!
Nincs unalmas téma. Rajtad múlik, hogy felszínesen, vagy részleteiben vizsgálod-e!
5: „Egy nap, egy falu”: Egy Káli-medencei falu fotózása.
Szánjunk egy napot egy Káli-medencei falura és mutassuk be hogyan látjuk.
6: „Magasból”: Táj, napkelte, napnyugta fotózása magas pontról.
Más szemszögből szemléljük a tájat, várjuk a le- és felszálló ködöt, játszunk a gyorsan változó szélsőséges fényekkel.
7: „4 évszak”: Keressünk négy évszakos témát.
Megtanuljuk egy helyszín pontos megjelölését, melyre később egész pontosan visszatérhetünk; megtanuljuk felismerni a perspektívákat, hogy később minél precízebben megismételhessük a felvételt.
8: „Vízi kompozíciók”: Balaton partján közös fotózás.
Alkotás és kompozíciók a vízzel mint fő alkotó elemmel. Központban: mozgás, tükröződés, áttetszés, csillanás.
9: „Mozgunk vagy zoomolunk?”: A minimális felszerelés előnyei.
Tapasztaljuk ki mikor jelent előnyt a nagy felszerelés és mikor válik hátránnyá.
Folyamatos témák, programok
Az egyes gyakorlatokon túl, minden gyakorlat közben lehetséges a szakmai, elméreti és gyakorlati eszmecsere velem, vagy egymással. Esténként, vetítés keretében és Balatoni borok kortyolgatása közben értékeljük és vizsgáljuk egymás képeit, melyek az aznapi vagy előző napi gyakorlatok során jöttek létre. Mindenki elmondhatja véleményét, felteheti kérdéseit. A közös képértékelés lehetővé teszi, hogy együtt gondolkodjunk, hogy új témák és kérdések merüljenek fel és hogy konkrét gyakorlati esetekre találjunk választ. Képértékelések során kezd kirajzolódni a jövendő kiállítások anyagának válogatása is.Érintett témák:
- Utómunkák, színkorrekció, retusálás
- Beszélgetés a Stockphoto-ról
- Meddig tart a színkorrekció és hol kezdődik a digitális alkotás
A témák idővel és igény szerint bővülnek és egyes témákra szükség esetén több időt is szánunk.
A környék adottságai
A Káli-medence, mint a Balaton-felvidék az ország, de talán a világ legszebb környezetei közé tartoznak! Természeti, néprajzi, építészeti értékei egyaránt izgalomba hozhatják a fotós fantáziáját. A táj, az időjárás és a fények változása ebben a csodálatos környezetben, a szőlők, az emberek, a falvak és házak részletei, az őshonos állatok, a Balaton ezer arca, mind kimeríthetetlen témát nyújtanak és nap mint nap bizonyítják azt, hogy a szépségért és a művészi alkotásért nem feltétlenül kell messzire utazni!Jelentkezés és elérhetőségek
Jelentkezés és érdeklődés esetén írjatok ide: somogyimark@sm-art.hu; vagy hívjatok a +36 30 2918135 számon, vagy skype-on a "somogyi.mark" néven.Facebook-on is megtaláltok: www.facebook.com/somogyimark; az oktatás facebook csoportja pedig itt elérhető: www.facebook.com/groups/139105452881301/
Szükséges és ajánlott felszerelés
Tanfolyamhoz szükséges felszerelés, mellyel mindenképp rendelkezned kell:- Fényképezőgép: lehetőleg tükörreflexes, cserélhető optikás, digitális; legalább egy alap (50-60mm) objektívvel.
További felszerelés melyek ajánlottak vagy hasznosak a tanfolyam során:
- Állvány
- Rendszervaku
- Teleobjektív (200-300mm)
- Laptop
Előrendelésre mindenkinek lehetősége lesz új felszereléseket bérelni, kipróbálni az oktatás során.
Mit hozz még magaddal?
Mindenki hozhat magával egy válogatást képeiből, melyet együtt átnézhetünk az első képértékelés során. Így jobban felmérjük ki mit csinált eddig, kit milyen témák vonzanak és mik a hiányosságok.
Ezen kívül mindenki hozzon magával amit jónak és hasznosnak ítél!
Előzmény
Kedves barátaim és kollégáim!Fotós tanfolyamokkal ma már Dunát lehet rekeszteni. Van köztük melyek felejthetetlen élményt nyújtanak a résztvevőknek és csodálatos utazásokat kínálnak jó társaságban... Azonban kb. 2 éve jár a fejemben az a gondolat, hogy mégis hiányzik valami, amit fontos és érdemes elsajátítani ha a fényképezésen túl a fotóművészet képviselője szeretne lenni az ember: Megtanulni látni!
Látásra sokszor nem a nézés vezet rá, hanem a gondolkodás, az elképzelések megfogalmazása önmagunkban vagy egymásközt. Ha tudjuk mit miért fotózunk, ha nem csak egyéni képekben de témákban és sorozatokban kezdünk gondolkodni, ha felfedezzük a fényképezőgépet mint képalkotó eszközt, megnyílnak előttünk az alkotás végtelen lehetőségei. Lényegtelenné válik hogy a kép mivel készült és mire rögzült, ha az egy műalkotás.
Az elmúlt évben egyre többen kérdezték tőlem hogy nem indítok-e tanfolyamot és mikor indítok tanfolyamot... Az a helyzet, hogy alaposan rendbe kell tenni az embernek a gondolatait ahhoz hogy másokat „oktasson” vagy minden esetre megpróbálja továbbítani elméleteit. Talán eljött az ideje hogy ez a terv is cselekedetté váljon.
Az oktatás a szükséges technikai részleteken és gyakorlati rutinon túl azon elmélet mentén bontakozna ki, hogy a fényképezőgép nem csupán a szemmel látható valóság megörökítésére alkalmas, hanem egy a valóságra alapozott, elképzelt kép megalkotására is. A színeken, formákon és a 3 dimenzión túl az időt és a mozgást mint alkotó elemet is bevonhatjuk az alkotó folyamatba. Illetve azon elmélet is jelen lenne, hogy az alkotás szépsége / érdekessége nem a téma szépségén / érdekességén műlik, hanem az alkotó meglátásán és gondolkodásán.
Célom nem az, hogy megmondjam ki hogyan fotózzon (itt persze nem a technikai alapokról van szó), hanem inkább mindenkit szeretnék saját megoldásokra rávezetni, mert az a tapasztalat ér legtöbbet a gyakorlatban melyet az ember maga kísérletezett ki.
Az oktatást semmiképp nem szeretném „futószalag” módszerrel csinálni és valószínűleg viszonylag kis létszámú csoportokról lenne szó.
A cél az, hogy a résztvevők nagyobb gyakorlati tudással, nagyra nyílt szemekkel és kreativitással távozzanak.
Megkérek tehát mindenkit aki ismeri és kedveli munkámat, és természetesen szívesen részt venne az oktatáson, hogy írjon nekem. Írja le mióta fotóz, mi érdekli, mit szeretne elérni és miket alkotott ezidáig (lehetőleg online képanyagot mutasson és ne e-mailben küldje; ha mégis küldi, akkor elsőre max. 10db képet és kis felbontásban).
Somogyi Márk [2012.03.01]